Korporacje

Wolfsburg_VW-Werk

Korporacja wg. wikipedii to : 

Rodzaj organizacji (społecznej), zazwyczaj posiadającej osobowość prawną, której istotnym substratem są jej członkowie (korporanci).Członkostwo osób jest tym, co stanowi samą istotę korporacji, bez członków korporacja nie istnieje. Przy tym członkostwo musi mieć charakter względnie trwały i uregulowany wewnętrznym prawem danej korporacji (w tym znaczeniu korporacją nie jest np. zgromadzenie publiczne).Korporacja zazwyczaj zarządza sprawami swoich członków, w takim zakresie w jakim działają oni jako jej członkowie. Konkretne uprawnienia członków poszczególnych korporacji, a także ich struktury organizacyjne i zakres działania zależą już od określonych rozwiązań przyjętych przez ustawodawcę.Początkowo mianem korporacji określano gildie (średniowieczne) i cechy rzemieślnicze, a potem stowarzyszenia studenckie.Etymologicznie wyraz korporacja pochodzi od łacińskiego corporatio oznaczającego związek; połączenie części.Korporacjami prawa cywilnego są np. stowarzyszenia, spółdzielniezwiązki zawodowe, a korporacjami prawa publicznego – np. gminy (o takiej korporacji mówimy, że jest przymusowa bo nie ma w niej swobody aktu woli członków co do rozpoczęcia lub zakończenia przynależności; do danej gminy przynależy się z mocy prawa przez sam fakt zamieszkiwania na jej terenie). Potocznie mianem korporacji określa się także samorządy zawodowe.Organizacja typu korporacyjnego przeciwstawia się organizacjom typu zakładowego (zakładom), których istotnym substratem jest składnik nieosobowy (np. kapitał). Na kontynencie amerykańskim terminem tym określa się duże, rozgałęzione przedsiębiorstwa (spółki), często o charakterze międzynarodowym.

I o tej ostatniej korporacji chciałabym dzisiaj wspomnieć.

Wg. powyższej definicji, w żadnym przypadku nie pojawił się główny powód dla którego korporacja istnieje – jest to chęć zysku. Tylko. I to wszelkimi możliwymi metodami. Może w czasach nagrywania tego filmu, faktycznie nie zastanawiano się nad kwestią zanieczyszczenia środowiska. I Właśnie dlatego, że „wczoraj” nikt o tym nie pomyślał ” dzisiaj” korporacje zachęcają by żyć ekologicznie, zdrowo i rozsądnie. Sami przez lata robili źle.

Korporacja nie wykazuje się altruizmiem – a przynajmniej nie robi to szczerze.

Rzadko pomaga środowisku – chociaż w obecnych czasach to się zmienia, ale tylko dlatego, że w czasach ogólnoświatowej solidarności na rzecz ochrony środowiska, ekologicznego życia,  sprawa zanieczyszczenia środowiska przez nich samych poszła na tyle za daleko, że dzisiaj pragnie zachować dobre imię, twarz i nie chce stracić wiarygodności w oczach przyszłych konsumentów i żeby oni, nadal kupowali ich produkty. Krzyczą do Nas ” Spójrzcie, przez lata byliśmy nastawieni na zysk, po trupach szliśmy do celu, ale dzisiaj się obudziliśmy i chcemy Was za to przeprosić. Jednoczmy się, bądźmy solidarni, pomóżcie Nam odbudować to co My – korporacje zniszczyliśmy, na rzecz produkowania dla Was rzeczy bezużytecznych, których nigdy nie potrzebowaliście i nadal nie potrzebujecie..

I to dotyczy jedzenia ( przede wszystkim !!, chociaż w Polsce jeszcze nie jest tak źle i żyje w ogromnej nadziei, że polskie społeczeństwo jest jednak bardziej świadome i przebudzone), plastikowych pudełek ( bo są tanie, lekkie, trwałe, ale już nikt nie wspomina z czego są zrobione  i, że zalegające pożywienie w takich plastikowych pojemnikach czy foliach, chłonie związki chemiczne, których jest ponad 4 tys. Plastikowe opakowania mogą być groźne dla zdrowia. dywanów, ubrań, samochodów… wszystkiego !

Aby zachęcić Was do obejrzenia tego filmu dokumentalnego, przytoczę kilka cytatów jakie pojawiają się w tym filmie :

1. Celem korporacji, jest skierowanie uwagi przyszłym konsumentów na dobrach, których w ogóle nie chcą ani nie potrzebują. Nie ma potrzeb ? To trzeba je stworzyć !

2. Musimy narzucić ludziom filozofię bezsensu. Trzeba skupić uwagę ludzi na konsumpcji dóbr, które nie mają żadnego znaczenia, jak np. konsumpcja modnych przedmiotów.

3. Trzeba przeobrazić ich w bezmyślnych konsumentów !

4. korporacje mówią Nam o stylu życia jaki możemy prowadzić kupując ich produkty, mówią o sposobie myślenia, ale nie reklamują produktów, z którymi chcą żebyśmy się utożsamiali.

5. Nie chodzi o to, że produkty są dobre czy złe. Chodzi o pomysł manipulowania dziećmi, aby je kupowały i chciały.

6. W 1998 roku firmy „XYZ” przeprowadzały badania zanudzania. Poprosiliśmy rodziców, aby przez 3 tygodnie, prowadzili dziennik i zapisywali, każdą sytuację kiedy dziecko ich zanudzało o kupno jakiegoś produktu. Badania, nie miały pomóc rodzicom, w walce i zanudzaniem przez swoich dzieci, ale korporacjom, żeby te z kolei jeszcze skuteczniej mogły ich zanudzać (!!!).

7. Jeśli dziecko Cie nie zanudza, po co miałbyś spędzać 2 godziny w parku rozrywki, w którym jest pełno dzieci, jest głośno i kolorowo ?…. pójdziesz.

I to dotyczy wszystkiego. Filmów animowanych, hamburgerów, zabawek. Można tak manipulować klientem, aby zapragnął twojego produktu, a następnie go kupił – to gra.

8. Fachowcy od marketingu, wykorzystują słabość dzieci. Dzisiejszą reklamę opracowują psychologowie, a jej wpływ zwiększa technologia medialna, o której parę lat temu nie myślał.

9. Rodzice nie pokonają branży, która wydaje 12 mld dolarów rocznie na wykorzystywanie waszych dzieci.

Oceńcie sami ..

Reklamy

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s